NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
59 - (2093) حدثني
أبو عمران
محمد بن جعفر
بن زياد.
أخبرنا إبراهيم
(يعني ابن سعد)
عن ابن شهاب،
عن أنس بن مالك؛
أنه
أبصر في يد
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم خاتما من
ورق، يوما
واحدا. قال:
فصنع الناس الخواتم
من ورق
فلبسوه. فطرح
النبي صلى
الله عليه
وسلم خاتمه.
فطرح الناس خواتمهم.
[ش
(أبصر في يد
رسول الله
خاتما من ورق..
الخ) قال القاضي:
قال جميع أهل
الحديث: هذا
وهم من ابن شهاب،
فوهم من خاتم
الذهب إلى
خاتم الورق.
والمعروف من
روايات أنس،
من غير طريق
ابن شهاب، اتخاذه
صلى الله عليه
وسلم خاتم فضة
ولم يطرحه. وإنما
طرح خاتم
الذهب، كما
ذكره مسلم
في باقي
الأحاديث].
{59}
Bana Ebû İmrân Muhammed
b. Ca'fer b. Ziyâd rivayet etti. (Dediki): Bize İbrahim (yâni İbni Sa'd), İbni
Şihab'dan, o da Enes b. Mâlik'den naklen haber verdi ki:
Enes, Resûlullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in elinde gümüş yüzüğü bir gün görmüş. Enes
demişki: Bunun üzerine halk yüzükleri gümüşten yaptırarak onu takındılar. Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) yüzüğünü attı halk da yüzüklerini attılar.
60 - (2093) حدثني
محمد بن
عبدالله بن
نمير. حدثنا
روح. أخبرنا
ابن جريج.
أخبرني زياد؛
أن ابن شهاب
أخبره؛ أن أنس
بن مالك
أخبره؛
أنه
رأى في يد
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم خاتما من
ورق يوما
واحدا. ثم إن
الناس
اضطربوا الخواتم
من ورق.
فلبسوها. فطرح
النبي صلى
الله عليه وسلم
خاتمه. فطرح
الناس
خواتمهم.
{60}
Bana Muhammed h.
Abdillah b. Numeyr rivayet etti, (Dediki): Bize Ravh rivayet etti, (Dediki):
Bize İbni Cüreyc haber verdi. (Dediki): Bana Ziyâd haber verdi. Ona da İbni
Şihâb haber vermiş. Ona da Enes b. Mâlik haber vermişki:
Kendisi Resûlullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in elinde gümüşten yüzüğü bir gün görmüş. Bundan
sonra halk yüzükleri gümüşten yapıp takınmaya başlamışlar. Bunun üzerine
Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) yüzüğünü atmış, halk da yüzüklerini
atmışlar.
(2093) - حدثنا
عقبة بن مكرم
العمي. حدثنا
أبو عاصم عن ابن
جريج، بهذا
الإسناد،
مثله.
{…}
Bize Ukbe b. Mükram El-Ammî
rivayet etti. (Dediki): Bize Ebû Âsim, İbni Cüreyc'deıı bu isnadla bu hadîsin
mislini rivayet etti.
İzah:
Bu hadisi Buhâri
«Kitâbu'l-Libâs»'da tahric etmiştir. Hadîsi şeriften Nebi (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'in yalnız bir gün gümüş yüzük taktığı, bir daha onu çıkarıp attığı
anlaşıhyorsa da mâna bu değildir. Kaadî İyad diyorki: «Bütün hadis uleması
bunun İbni Şihab'dan gelme bir vehm olduğuna ittifak etmişlerdir. İbni Şihab
vehme kapılarak altın yüzüğü gümüşe çevirmiştir. Hadisin İbni Şihab'dan başka
râviler tarafından Enes'den nakledilen rivayetlerinden malûm olan husus Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in gümüşten bir yüzük edinmesidir. Bu yüzüğü de
atmamıştır. Müslim'in de diğer rivayetlerde zikrettiği gibi, o ancak altın
yüzüğü atmıştır.»
Bazıları İbni Şihâb
hadîsini te'vil etmiş, o rivayetle diğerlerinin arasını bularak şunları
söylemişlerdir: «Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) altın yüzüğün haram
kılındığını bildirmek istediği vakit gümüşten bir yüzük yaptırmış ve parmağına
takarak onun mubah olduğunu halka göstermiştir. Bundan sonra altın yüzüğü
atarak onun haram kılındığını bildirmiş; halk da altın yüzüklerini
atmışlardır.» Şu halde hadîsteki: "Halk da yüzükleri attılar.-.»
cümlesinden murad altın yüzüklerdir. Nevevî: «Doğru olan işte bu te'vildir.
Hadîste buna mâni bir şey yoktur.» diyor.
Hadîs-i Şerifte:
«Bundan sonra halk yüzüklerini gümüşten yapıp takınmaya başlamışlar. Bunun
üzerine Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) yüzüğünü atmış, halk da yüzüklerini
atmışlar.» ibaresinden murad şu olabilir: Halk Nebi (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'in kendisine gümüş yüzük yaptırdığını öğrenince, onlar da gümüş yüzük
yaptırmışlardır. Fakat eskiden yaptırdıkları altın yüzükler de ellerinde olduğu
için. Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in yaptığı gibi. onlar da altın
yüzükleri atmışlardır.